Bijzondere kunst van Anna Loos

Koolmeesje

2021-03

Anna Loos (76) is al vanaf de jaren zestig nauw bij Landgoed Eyckenstein betrokken. Ze ontwikkelde een hele bijzondere kunstvorm met wat zij op het landgoed waarneemt. Natuurlijk gevormde patronen in de bomen gebruikt zij als basis voor haar creaties. Anna gebruikt voor haar kunst de foto’s die ze maakt van alles wat met ‘bomen’ te maken heeft: stam, wortels, schors, vormen, vergroeiingen, gezaagd hout, ouderdom, het vergaan.

 

Graag wil ik mij even voorstellen.

Ik ben Anna Loos en ik heb gewerkt, tot ik met pensioen ging,
als uitgever in het jeugdsegment van de uitgeverswereld.
Dat waren vooral tijdschriften, schoolagenda’s en creatieve bladen.
Mijn man, Jan Loos, heeft tot 5 jaar voor zijn overlijden in 2009 gewerkt
als tuinman op het landgoed Eyckenstein,
waar wij ook woonden en waar hij samen met zijn baas,
R.W. baron van Boetzelaer, werkte in het bos.
Tijdens mijn dagelijkse wandelingen met de hond, vooral in het eerste bos direct achter het huis,
ben ik gaan fotograferen: vastleggen hoe elke dag het bos er anders uitziet.

 

Leeuwerik, bruingeel gekleurd…

De eerste ontdekking

Februari 2002.
De kop van de oude beuk is eruit gewaaid.
Het veroorzaakt een ravage op het bospad.
Snel wordt het pad vrij gemaakt.
Daarna worden de takken verzaagd in stukken.
Dan gebeurt het: het hart van de beuk komt bloot te liggen.
De beuk herbergt vogeltjes.
Als eerste zie ik een leeuwerik; bruingeel gekleurd in het hart van de doorgezaagde tak.

 

 

 

 

 

Was 2002 het begin van je kunstontwikkeling? Anna: “Nee, zeker niet. Ik heb altijd naar bomen gekeken en de figuren die ik erin zag. Als uitgever van onder andere Amerikaanse comics en stripalbums, heb ik leren kijken naar veel vormen van kunst, in mijn vak, ‘artwork’ genoemd.”

Hoe geef je publiciteit aan jouw werk? Anna: “Mijn werk heeft een aantal malen gehangen in een therapie-ruimte in Maartensdijk. Van december 2019 tot tot maart 2020 heb ik geëxposeerd in Bilthoven, in Galerie Maan. De Corona uitbraak heeft daar helaas een einde aan gemaakt. Exposeren is belangrijk om gezien te worden en erkenning te krijgen. Mijn doelstelling is ‘mensen bewust maken van het kunstwerk dat de natuur is’. Om deze bewustwording te vergroten, zou mijn fotowerk, ook in groot formaat, heel goed passen in wachtkamers van huisartsen, tandartsen en ziekenhuizen.”

Anna Loos bij de beuk (rechtsvoor) die haar in 2002 tot deze kunstvorm aanzette. In haar hand een foto van die uitgewaaide kroon, waarvan de dode stam nog steeds staat.

De verbeelding van Picasso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beelden in het bos

Pimpelmeesje roept

Vormen, beelden, kleuren, dieren;
surrealisme in de natuur.
Iedere boom heeft een eigen karakter, een eigen identiteit.
Een identiteit, die wordt blootgelegd als de boom omvalt of moet wijken,
om welke reden dan ook.

Duidelijke beelden van vogels, poezen, gezichten.
Vormen, beelden die zo verrassen,
die niet gecreëerd zijn door mensen maar door de natuur zelf.
Verbazing, bewondering maar ook pijn, omdat mensen zoveel schoonheid niet zien
en zo genadeloos met de natuur omgaan.

Beelden en vormen in de stammen van de bomen, in de schors, een omgevallen boom, in het hart van een in stukken gezaagde stam, een aangevreten bast, een beschadigde stam.
Reeksen foto’s van vormen die veranderen door regen, droogte, vorst, pissebedden, duizendpoten, torretjes, en allerlei insecten en hoe uiteindelijk het hout uit elkaar valt en humus is geworden, maar ook stammen die in zijn geheel verkocht worden voor de houtindustrie of aan stukken worden gehakt en als brandhout het vuur in gaan.

 

Anna Loos heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het met R.W. baron van Boetzelaer doornemen van zijn oude agenda’s en het uitwerken daarvan, waarover we in 2016 het artikel Vastleggen mondelinge geschiedenis schreven.